Communicatie met patiënten
In samenwerking met Madde Willemsen, trainer bij Fijneman & Willemsen en Job Redelaar, acteur, heeft MSD Academy een nascholing ontwikkeld over communicatie met patienten. Madde is psycholoog en geeft al 20+ jaar training op het gebied van communicatie, leiderschap en samenwerking. Job is ruim 30 jaar acteur in communicatietrainingen.
Tijdens deze interactieve online nascholing leert u aan de hand van presentaties en gesprekssituaties in 3 modules meer over communicatie met patiënten:
Module 1: Het voeren van een slecht nieuws gesprek
Wanneer patiënten worden geconfronteerd met een nare boodschap, kan dit leiden tot weerstand of ontkenning. Naast het delen van inhoudelijke informatie gaat het ook om het helpen verwerken van de emotionele lading van de boodschap. De doelen en de fases van een slecht nieuws gesprek, gesprekstechnieken die belangrijk zijn om in te zetten bij het goed voeren van een slecht nieuws gesprek.
Module 2: Omgaan met Weerstand in 5 stappen
Leer hoe u tijdens een gesprek effectief de weerstand kunt verminderen middels een vijf stappenplan. Vermijd de 'shortcut' en zorg ervoor dat u beter aansluit op waar de weerstand zit. Per stap leert u wat effectief is om te doen doen en wat de valkuil is in het omgaan met weerstand.
Module 3: Samen beslissen
De stappen om samen met de patiënt tot een (behandel)plan te komen met als doel o.a. het verhogen van intrinsieke informatie en draagvlak. Samen beslissen zorgt voor een prettige effectieve communicatie, waardoor ook de patiënt zelf meer verantwoordelijkheid neemt.
Accreditatie
VSR heeft voor 1 punt accreditatie toegekend, NVvPO voor 3 accreditatie punten, NAPA voor 1 punt.
Her accreditatie wordt aangevraagd bij ABAN (eerder is toegekend voor 1 punt)